Alweer een maand in Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu Alweer een maand in Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu

Alweer een maand in Jyväskylä

Blijf op de hoogte en volg Dorinde

21 September 2014 | Finland, Jyväskylä

Moi!
De tijd gaat ongelooflijk snel voorbij. Een kwart van mijn tijd hier zit er alweer op.
We hebben nog steeds heerlijk weer hier. Iedere dag een zonnetje met zo'n 15 graden (met uitzondering van vandaag). Wel moet ik zeggen dat ik ook wel erg uitkijk naar een echte Finse winter, dus die mag wat mij betreft ook wel komen.
De afgelopen weken waren fantastisch hier. We hebben de openingswedstrijd van het ijshockeyteam van Jyväskylä (JYP) gezien. Heel suf kwamen we er na 20 minuten pas achter dat we in het vak van de tegenstander stonden, waardoor we niet uitbundig konden juichen bij een goal, maar ze hebben wel gewonnen! Na de wedstrijd zijn we naar het meer gegaan omdat er die nacht een goede kans zou zijn om het noorderlicht te zien. Toen we het rond 2 uur 's nachts verkleumd wilden opgeven begon er langzaam een lichtstraaltje te verschijnen en binnen een half uur flitsten de lichten door de lucht. Werkelijk een ongelooflijke ervaring. We zijn nog 2 uur aan het meer blijven liggen om naar de lucht te staren voor we het echt te koud kregen om nog te blijven.

Verder...

- Heb ik Pulla gebakken (typisch Fins brood, die blijkbaar iedere Fin hier bakt. Kost je wel 5 uur).
- Heb ik een ultimate Sauna experience gedaan. In een oud houten hutje een sauna en een smokesauna (die ook werkelijk naar rook ruikt) en daarna in het ijskoude meer duiken en dat zo'n 3 keer herhalen tot we helemaal rozig waren, tintelden en niet meer wisten of we het nu warm of koud hadden. Daarna lekker gegeten en bij het vuur gezeten.
- Is de Freshmenparty geweest waarbij we verkleed met een groepje door de stad gingen om allerlei vreemde opdrachten te doen, zoals een superherofilmpje maken met 5 voorwerpen die niets met een superman hadden te maken, maar hilarisch was het wel.
- En nog veel meer...

Moimoi!