Sneeuw, Stockholm en meer. - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu Sneeuw, Stockholm en meer. - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu

Sneeuw, Stockholm en meer.

Blijf op de hoogte en volg Dorinde

15 November 2014 | Zweden, Stockholm

Zo.. dat is alweer een tijdje geleden.. Hoog tijd voor een nieuwe blog dus.
Met nog maar 5 weken op de teller gaat de tijd nu toch wel heel erg snel. Bijna angstaanjagend snel. Er staat me nu wel heel wat blogwerk te wachten na een maand niet te hebben geblogd. Dus daar gaan we. ..

Half oktober weer eens een legendarisch M-building goes to escape feestje, wat minder fijn eindigde in een val op mijn gezicht. Achteraf toch eigenlijk wel hilarisch en naast een dik oog en wat schrammen heb ik er gelukkig niets aan over gehouden. Alleen een dagje binnen blijven met aspirines, een enthousiaste, fotograferende Dorothee, betadine en een zak bevroren groente. Van binnen blijven werd ik ook niet blij dus de dag erna zijn we met een groepje naar de museums in Jyväskylä gegaan (die zijn hier gratis op vrijdag, ideaal). We begonnen met een bezoekje aan het Alvar Aalto museum. Alvar Aalto is een Finse architect waar de Finnen wel trots op kunnen zijn. Na het bezoek aan nog een paar andere museums (vooral typisch Fins ambachtelijke museums) en een bezoek aan de view tower waarbij je een uitzicht had over heel Jyväskylä (best wel heel erg mooi). Daarna zijn we naar de ijshockeywedstrijd tegen Helsinki geweest. Blijkbaar eeuwige vijanden en dat was qua agressie in de wedstrijd ook goed te zien. De hele wedstrijd stond JYP voor totdat Helsinki in de laatste 5 minuten even een paar keer scoorden. Dat kon JYP natuurlijk niet hebben dus die scoorde in de laatste 2 minuten nog even een paar keer, waardoor we uiteindelijk wonnen met 4-2.

Een weekje daarna was de M-building halloween party (M building party zal binnenkort wel in de Finse Van Dale opgenomen worden). Goed wit geschminkt met wat nepbloed hier en daar hebben we een goede avond gehad en belandden we uiteindelijk de volgende dag in de Finse krant.
Ook ben ik met een nieuwe cursus begonnen (preventive nursing), waarvan ik er nog steeds niet over uit ben wat het met verpleegkunde te maken heeft, gezien we enkel hele vreemde "sport"activiteiten moeten doen (wat overigens wel hilarische taferelen oplevert).

Eind oktober was er weer een Halloween feestje. Daarvoor hadden we een uitgebreid diner waarbij iedere 2-3 personen een gang maakte. Met bruchetta's, mozarellastokjes, pizzarolletjes, groentequiche, raspberry mascarpone, pepernoten en wijn in ons maagje naar het feest gegaan.

Een paar dagen later hebben Rosalie en ik gegeten bij 4 Taiwanezen (met stokjes!!!, zittend op de grond voor een tafel).
5 November de Pre-christmas party (ja die Finnen zijn echt niet helemaal oké, 5 november kerstmis vieren????). Gezien het etentje de vorige keer zo'n succes was, weer een etentje van tevoren met wijn uit Tallinn en een heleboel hilarische foto's.

7 November: Wat een heerlijke dag. Het begon toen ik ’s morgens mijn gordijntjes open deed en plots tegen de witte, met sneeuwbedekte bomen aankeek. Dat beloofde een geweldige dag te worden vol met sneeuwpret. Maar eerst: de Finse les… om 11:30 stonden we klaar met onze fietsen om te vertrekken toen we toch maar besloten te gaan lopen. Stuk veiliger maar vooral een stuk leuker ;). Een kwartier te laat (in Finland zijn 2 minuten al onacceptabel.. oeps..) maar wel een aantal mooie sneeuwselfies rijker. Na de les eerst even goed door de sneeuw gerold, naar de Antilla gerend (de Finse bijenkorf) om 2 van die kontsleetjes te halen (klinkt toch een beetje als een vies woord…).
Onderweg naar huis konden we het natuurlijk niet laten om de eerste de beste sleemogelijkheid te pakken.. De brug. Dus eerst even 10 keer van de brug sleeën tussen alle fietsers door.
Thuis zijn we een appeltaart gaan bakken, die door gebrek aan een maatbeker volledig was mislukt en zijn we een Olaf (de sneeuwpop) gaan bouwen, welke uiteindelijk niet hoger dan onze knieeën kwam. Olaf is ook niet zo groot hé..
Daarna nog een heus sneeuwballen gevecht met studenten uit het appartementencomplex en na een half uurtje vonden we het wel weer tijd om te gaan sleeën. De heuveltjes bij het appartement waren niet interessant genoeg, dus zijn we op zoek gegaan naar meer slee uitdaging. Na een paar minuutjes vonden we de meest fantastische slee heuvel. Het duurde even voordat we durfden, maar zodra de eerste baan was gemaakt (met blauwe billen als gevolg door een uitstekende put die onder de sneeuw lag), konden we niet meer stoppen. In het begin nog heel voorzichtig door steeds de ander op de put te laten staan, maar dat interesseerde ons op een gegeven moment ook niet meer.
Helemaal moe en verkleumd uiteindelijk naar huis gegaan en onszelf heerlijk opgewarmd met warme chocolademelk en een aantal potjes rummikub.
De volgende dag lag de sneeuw er nog steeds tegen alle verwachtingen in (het zou gaan dooien) dus dat beloofde weer een mooie dag te worden. Weer naar dezelfde heuvel, maar door de sneeuwpret van de vorige dag was daar niet veel meer van over. Op zoek naar een nieuwe uitdaging dus. Na lang zoeken hadden we eindelijk de perfecte baan gevonden. We stonden helemaal klaar om een wedstrijdje te doen toen net op dat moment de sneeuwtruc langs kwam om onze baan mooi te verpesten met kleine steentjes. Flink teleurgesteld zijn we toen maar weer aan de warme choc begonnen.
9 november: Op naar stockholm! Na een lange busreis kwamen we aan in de haven waar onze boot vertrok naar stockholm. Voordat het feestje kon beginnen hadden we een uitgebreid en heerlijk ‘all you can eat en drink buffet’, wat toch wel aardig resulteerde in: ‘Drink as much wine as you can’ buffet (ja.. het was gratis..). Helemaal voldaan terug naar de cabin om daar alvast het feestje te beginnen. Het thema was pirates of the baltic sea, dus allemaal hetzelfde gestreepte shirt aan en een groene band op ons hoofd (Bij gebrek aan rood, dus gemaakt van het groene bedlaken van Dorothee.
Na een paar uur slapen werden we gewekt voor Stockholm. Wat een adembenemend mooie stad.
Langs het paleis gelopen en heerlijk door the Old Town geslenterd waar we ons hebben kunnen verbazen over de kleine oude straatjes en steegjes, de houten kelders met krakende houten stoelen en tafels waar je echte zelfgemaakte warme choco kan nuttigen (geen zoete nesquickzooi, maar de echte zoals moeders die maken met sinterklaas) en een adembenemend uitzicht. Helaas moesten we na 6 uur al weer terug zijn op de boot, dus ons tripje in Stockholm was maar van korte duur. Op de terugweg weer een mooi feestje met een goede storm op de boot, wat hilarische valpartijen opleverde. Je hoefde er alleen maar voor stil te blijven staan, de boot liet je wel vallen. Na weer een paar uur met zijn vieren in de krappe cabin slapen (wel met zeezicht overigens! :D) gingen we de volgende dag weer terug naar Jyväskylä.
De dag erna konden we even een dag bijkomen en de dag daarna stond de poolparty op ons te wachten. Heerlijk in het zwembad dobberen.. of nou goed dobberen? Het was eerder een klas met 12 jarige kids die losgelaten werden in het zwembad met keihard van de glijbaan glijden, zwembad worstelen, elkaar onder water duwen, bommetjes maken met 6 personen tegelijk.. Ja dat soort taferelen met de nodige schaafwonden, kopstoten en nekkrampen als gevolg.

Nog een weekje wachten en dan komen Lotte en Amel voor 5 daagjes lang, waar ik op dit moment vooral heel erg naar uit kijk.

MoiMoi!