Een paar dagen Tallinn, Estonia - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu Een paar dagen Tallinn, Estonia - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu

Een paar dagen Tallinn, Estonia

Blijf op de hoogte en volg Dorinde

09 December 2014 | Estland, Tallinn

Moi!

Donderdag zijn we (Annika, Thilo en ik) voor een paar dagen naar Tallinn vertrokken. Met de bus naar Helsinki en daar zouden we nog een paar uur hebben om te eten voordat we de boot naar Tallinn moesten hebben.
We hadden nog genoeg tijd (dachten we) in Helsinki, dus zijn rustig bij een Italiaans restaurantje gaan eten, totdat we het een kwartier voor de uiterlijke boarding tijd ineens op een rennen moesten zetten.
Toen we in de boarding hal aankwamen hoorden we dat we nog 30 seconden hadden om te boarden (en we moesten paspoorten nog laten zien, trap nog oprennen etc...) Nog nooit zo'n snelle sprint ingezet, maar uiteinderlijk NET op tijd geboard.
Na 2,5 uur op de boot kwamen we rond middernacht aan in Tallinn en na een kwartiertje lopen in ons mooie appartement, midden in The Old Town.
We hadden veel tips gehad van anderen die Tallinn al bezocht hadden, waaronder de Labor Bar die praktisch naast ons appartement was, dus die gingen we die avond meteen uitproberen.
Labor bar is een bar waar je je drankjes uit reageerbuisjes en andere scheikundige glazen krijgt. Heel gaaf.
Gezien we de volgende dag wel fit wilden zijn, hebben we het voor de verandering niet heel laat gemaakt die avond.

De tweede dag hebben we de Old Town verkend. Er was op dat moment kerstmarkt, waar we heerlijk hebben rondgelopen, glühwein hebben gedronken en alle kraampjes hebben bezichtigd.
Hierna zijn we naar de stadsmuur gegaan waar we een prachtig uitzicht hadden over de gehele stad. Hierna hebben we de beste soep ooit gegeten bij de 3 dragons. Een kelder met middeleeuwse uitstraling, welke enkel verlicht is door kaarslicht. In de hele old town hing trouwens een fantastische middeleeuwse sfeer, met verklede mensen, een stadsmuur, kerktorens, kelders, noem het maar op.
's avonds hebben we heerlijk bij de peppersack gegeten (weer een middeleeuws restaurant) en hierna hebben we onze avond weer voortgezet bij de Labor bar.

Dag 3.. de laatste dag alweer.
Om 11 uur moesten we het appartement al uit, dus nadat we onze koffers in een kluis hadden gezet, zijn we weer de old town ingegaan. We konden er geen genoeg van krijgen. Ik denk dat we in totaal zo'n 10 rondjes door de old town hebben gelopen, iedere keer weer nieuwe straatjes gevonden om doorheen te lopen en waar we ons weer konden verbazen over wat we daar aantroffen. Van het nieuwe stadsdeel hebben we enkel het winkelcentrum gezien waar we onze koffers hebben gezet.
Die dag hebben we een kerktoren beklommen en genoten van het uitzicht, de bekende soep bij de 3 dragons gegeten en weer glühwein gedronken op de kerstmarkt.
Tallinn is zeker de moeite waard om nog een keer te bezoeken. Wel 's zomers dan ;)
Helaas moesten we rond 18:00 uur weer op de boot naar Helsinki zitten, waar we het bekende tafereel hebben mogen aanschouwen van honderden dronken, slapende Finnen die hele karren vol met goedkope Estlandse alcohol mee naar Finland slepen. Best een triest gezicht.
In Helsinki hebben we nog even in een café gezeten voordat we met de bus terug naar Jyväskylä gingen.

En nu... nog maar 2 weken voordat ik terug naar huis vlieg :(
De tijd hier is zo ongelofelijk snel gegaan. Over een paar weekjes mijn laatste waarbenjij.nu blog.

Moimoi!