Een paar dagen Rusland - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu Een paar dagen Rusland - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu

Een paar dagen Rusland

Blijf op de hoogte en volg Dorinde

14 Oktober 2014 | Rusland, Sint-Petersburg

Alweer een paar dagen terug van een paar dagen St. Petersburg, Rusland. Wat een land!
Donderdag gingen we er met de Ferry vanuit Helsinki heen. Met 4 personen in een knusse cabin, die we nauwelijks gezien hebben, want het is werkelijk zo wat ze zeggen over de Finse ferry's. Duty free alcohol, dus allerlei Finse studenten die daar goed gebruik van maken. Na een heerlijk feestje op de boot en een paar uur slaap kwamen we aan in St. Petersburg. Het was even wennen om na een paar maanden in een rustig, stil stadje in Finland te hebben gezeten, ineens in zo'n enorme stad te zitten waar (even een leuk weetje tussendoor): evenveel mensen wonen (5 miljoen) als in heel Finland. Onderweg passeerden we enorme kolossale gebouwen, kleurrijke kapels, een heleboel grachten en bruggen (geïnspireerd door Amsterdam, jaja), reden we over de nevsky prospekt (de Champs-Élysées van St. Petersburg) en kwamen we uiteindelijk aan in het hotel waar we eerst even konden bijkomen van de ferry en busreis.
Die avond hadden we een Canal-tour en zijn we met een boot en champagne door de grachten gevaren, waarbij we onderweg konden genieten van de prachtige gebouwen die we passeerden. Na de Canal-tour werden we naar een Russische nachtclub gebracht, waar we (hoe kan het ook anders) goed de Russische vodka hebben geproefd.
De volgende dag zijn we door de stad gelopen en hebben we ons kunnen verbazen over de Russische mensen. Om eerlijk te zijn, zijn het niet de meest aardige mensen en 9 van 10 mensen spreken geen Engels. Later hoorden we dat mensen in Rusland denken dat je een 'retard' bent als je zonder een goede reden naar ze glimlacht, dus dat verklaart denk ik aardig het gedrag van de meeste Russen. En we zullen nu waarschijnlijk niet zo'n goede indruk hebben achtergelaten in St. Petersburg.
De dag erna zijn we naar het state Hermitage museum geweest, opgericht door Catherine the Great en één van de grootste en oudste museums ter wereld (Als vergelijkingsmateriaal: de klok is even groot als mijn studentenkamer). We zijn langs miljoenen schilderijen, beelden en kamers gelopen, die stuk voor stuk met heel wat bladgoud waren versierd. Na het museum zijn we langs de drie belangrijkste kathedralen van St. Petersburg geweest: The St Nicolas Cathedral or The Troitsky Izmailov Cathedral, The St Isaac's Cathedral en The Cathedral on the Spilled Blood (zie foto's).
Hierna moesten we helaas weer terug naar de Ferry want zonder Visum mag je maar 72 uur in Rusland verblijven. De Ferry op de terugweg was weer hetzelfde verhaal als de heenreis (met wel iets meer slaap dit keer) en na nog een busreis van 3 uur kwamen we weer in ons stadje Jyväskylä aan.