De eerste weken - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Dorinde Herkink - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Dorinde

Blijf op de hoogte en volg Dorinde

03 September 2014 | Finland, Jyväskylä

De eerste 2 weken van mijn study abroad zitten er alweer bijna op. Volgende week beginnen mijn lessen. Nou eigenlijk deze week al, maar die waren allemaal gecanceld, dus nog een weekje de tijd om mijn nieuwe woonplaats te ontdekken.
De eerste week hier was heerlijk. We mochten nog een beetje van de Finse zomer meemaken, hebben de omgeving ontdekt, welke bestaat uit vooral meren en bomen. Het stadje hier is klein en schattig, maar gelukkig wel goed uitgerust met winkels en bars. Ik heb mijn Somalische huisgenoot ontmoet die me meteen overspoelde met Afrikaanse gastvrijheid. Ik krijg ontbijt in mijn handen gedrukt, appels, een tapijt voor mijn kamer, koffie en nog meer. Alles uitgedrukt met handen en voeten, doordat ze maar gebrekkig Engels spreekt. Ze noemt mij continu Sister, doordat ze mijn naam te moeilijk vind om uit te spreken.
Als Nederlander is zulke gastvrijheid toch een beetje beangstigend en onwennig, maar toch moet ik iedere keer weer lachen als ik haar vanuit mijn kamer hoor roepen: 'Sister.. Do you want this?' en ze me weer iets nieuws aanbied. Ons appartementencomplexje is voorzien van een sauna. Iets wat je hier overigens veel tegenkomt. Ze hebben zelfs een saunaboot met bbq aan boord. Varend, naakt bbqen.. nog een idee voor als ik me een keer verveel.
Nog iets vreemds aan Finnen... ze eten 's middags tussen 11:00 en 12:00 warm. Ja oké, dat wist ik wel, maar niet dat ze rond 17:00 wéér warm eten en om 22:00 de broodmaaltijd. 4 maaltijden per dag, waarvan 2 warm. Hallo kilo's.
Inmiddels begint het deze week hier al goed koud te worden, met uitzondering van het heerlijke zonnetje vandaag. Jyväskylä is een fietsstad, waardoor ook wij er niet aan konden ontkomen om fietsen aan te schaffen, dus inmiddels vinden wij fietsend over toch redelijk steile heuvels onze weg hier.
Verder hebben we onze introducties hier wel gehad (inclusief de goede bbq's, picknicks met 10 graden en feestjes), heb ik reizen naar st. petersburg en lapland geboekt (kan nu al niet wachten) en heb ik 10 Finse woorden geleerd. Overigens denk ik dat ik het hier ook maar bij laat, gezien Fins werkelijk de raarste taal is die ik ooit heb gehoord).--> Als voorbeeld hebben ze 1 woord voor een hele zin (Juoksentelisinkohan = Ik vraag me af of ik doelloos moet rondrennen) of ze hebben onwijs lange woorden wat niet veel bijzonders betekend (lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas = een soort beroep) --> Trouwens ook het langste woord volgens het 'Guinness book of records'..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorinde

Actief sinds 01 Juli 2014
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 6211

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 23 December 2014

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: